Friday 26 July 2013

TYT Hadiri Majlis Istiqbal Nuzul Al-Quran Sempena Sambutan Perayaan 50 Tahun Sabah Merdeka Dalam Malaysia

Tun Juhar (kanan) menyampaikan bantuan zakat kepada kumpulan penerima asnaf fakir dan miskin sekitar Kota Kinabalu.

Tun Juhar (empat dari kanan) Menteri–menteri Kabinet serta  masyarakat muslimin ketika menghayati bacaan ayat suci Al-Quran disampaikan oleh Ustaz Zunnidi Misdaranai.

KOTA KINABALU: Tuan Yang Terutama Di-pertua Negeri Sabah, Tun Datuk Seri Panglima Haji Juhar Haji Mahiruddin telah berkenan menghadiri Majlis Iqtiqbal Nuzul Al-Quran 1434h/2013 sempena sambutan Perayaan 50 tahun Sabah Merdeka Dalam Malaysia yang diadakan di Masjid Negeri, Sembulan malam tadi.

Majlis tersebut diadakan bagi memperingati dan mensyukuri peristiwa turunnya Al-Quran, mukjizat terbesar Nabi Muhammad S.A.W sebagai rahmat kepada manusia disamping membudayakan ilmu dan mengeratkan silaturahim dalam kalangan umat Islam selaras dengan ajaran Al-Quran.

Antara pengisian program tersebut ialah penyampaian bantuan zakat kepada 27 orang asnaf fakir dan miskin sekitar daerah ini, bacaan ayat-ayat suci Al-Quran serta Tazkirah bertajuk  ‘Sejauh mana Al-Quran Berpengaruh Dalam Diri Setiap Umat Islam’. Tazkirah disampaikan oleh Ustaz Habiburahman El-Shirzy  seorang pendakwah, penyair dan juga seorang novelis berasal dari Jawa Tengah, Indonesia.  

Pada majlis itu, Tun Juhar berkenan berbuka puasa serta menunaikan solat Maghrib, Isyak dan Terawih bersama masyarakat Islam.

Turut hadir, Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan, Datuk Haji Hajiji Haji Mohd. Noor, Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Haji Sukarti Wakiman, Setiausaha Persekutuan Sabah, Dato’ Abu Bakar Hassan, Menteri-menteri kabinet serta ketua-ketua jabatan negeri dan persekutuan.-Penerangan

No comments:

Post a Comment