Tuesday 23 July 2013

Pertandingan Pengisahan Kenegaraan Dan Pidato 1Malaysia Medan Asah Bakat Golongan Muda Berpidato


GIMIK PERASMIAN….yang disempurnakan oleh Salleh (tengah) sambil diperhatikan oleh Almain (dua dari kanan).
Usaha Jabatan Penerangan Sabah bagi menganjurkan Pertandingan Pengisahan Kenegaraan 1Malaysia dan Pidato 1Malaysia adalah sebagai satu usaha bagi mencungkil dan mengilap bakal-bakal pemimpin dikalangan golongan belia di negeri.

Ramai dikalangan golongan belia mahupun golongan pelajar di negeri ini mempunyai bakat terpendam dalam berpidato namun mereka tidak mempunyai platform mahupun medan yang sesuai untuk menunjukkan bakat-bakat mereka dalam berpidato mahupun berceramah.

Justeru, Pertandingan Pengisahan Kenegaraan 1Malaysia dan Pidato 1Malaysia anjuran Jabatan Penerangan Sabah ini boleh dijadikan sebagai medium untuk mengasah bakat mereka sekaligus ianya mampu melahirkan bakal-bakal pemimpin masa hadapan.

Pertandingan-pertandingan tersebut yang dianjurkan setiap tahun oleh Jabatan Penerangan Malaysia di setiap negeri itu menunjukkan bahawa golongan belia di Negara ini telah memberikan respons yang positif melalui sambutan yang begitu mengalakkan dari segi peningkatan penyertaan bagi setiap tahun khususnya bagi golongan belia di kalangan bukan melayu.

Pada 20 Jun yang lalu, Jabatan Penerangan Sabah telah menganjurkan Pertandingan Akhir Pertandingan Pengisahan Kenegaraan 1Malaysia dan Pidato 1Malaysia Peringkat Negeri Sabah 2013 di Dewan Semarak Wisma Dang Bandang Kota Kinabalu.

Ianya telah dirasmikan oleh Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah, Datuk Seri Panglima Salleh Tun Said.

Dalam pertandingan Pidato 1Malaysia, wakil Bahagian Pedalaman Atas Encik Lukman Alhakim Abdullah @ Low Yit Kun muncul johan dan menerima wang tunai sebanyak RM1,500, Laptop 1Malaysia serta plak kemenangan.

Lukman Alhakim Abdullah (kiri sekali) menerima hadiah selaku johan Pertandingan Pidato 1Malaysia peringkat negeri Sabah 2013 daripada Haji Almain (dua dari kanan).

Juara Pengisahan Kenegaraan 1Malaysia pula diraih oleh wakil dari Bahagian Pantai Barat Selatan yang terdiri daripada Jass Azliezan Jasili, Mohd Saqafi Jubar Khan dan Fandyi Sanizan Jurup yang membolehkan mereka membawa pulang wang tunai sebanyak RM 3,000, Laptop 1Malaysia serta plak kemenangan.

Para pemenang Pertandingan Pidato 1Malaysia dan Pertandingan Pengisahan Kenegaraan 1Malaysia peringkat negeri Sabah 2013.
Hadir sama pada pertandingan tersebut, Pengarah Jabatan Penerangan Sabah, Haji Almain Ajirul; Timbalan Pengarah Jabatan Penerangan Sabah, Yunus Saprin; Wakil Pengarah Jabatan Penyiaran Sabah (RTM); Abdul Razak Hamid serta ketua-ketua jabatan dan agensi Kementerian Komunikasi dan Multimedia Sabah.-/PENERANGAN

MFM

No comments:

Post a Comment