Sunday 22 September 2013

PMBS Martabatkan Gambus Pupuk Budaya Dan Perpaduan - Musa

GAMBUS..Aririn memetik gambus sebagai gimik perasmian penutupan Pesta Gambus sambil diperhatikan Ghulam (enam dari kiri), Rahim (enam dari kanan) dan Johnny (tujuh dari kiri).
PAPAR: Usaha Persatuan Masyarakat Brunei Sabah (PMBS) dalam memartabatkan instrumen muzik gambus terbukti berjaya memupuk dan mengekalkan perpaduan dan mengeratkan tali silaturahim di kalangan semua lapisan masyarakat termasuklah para pelajar, belia, para akademik dan sebagainya.

Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman berkata tema 'Gambus Instrumen Perpaduan' bertepatan dengan aspirasi kerajaan dalam memupuk dan meningkatkan semangat muhibah dan perpaduan masyarakat berbilang kaum.

"Acara kesenian dan kebudayaan setiap kaum penting bagi memupuk semangat perpaduan dan setiakawan dalam kalangan rakyat berbilang kaum," katanya pada Majlis Perasmian Penutupan Pesta Gambus Kali Ke-14 di Dewan Masyarakat dekat sini, pagi tadi.

Teks ucapan disampaikan oleh pembantunya, Datuk Haji Mohd Arifin Mohd Arif.

Beliau turut menyeru kepada semua persatuan suku-suku kaum di negeri ini untuk memanfaatkan segala kemudahan yang disediakan kerajaan untuk membangunkan dan memajukan seni warisan masing-masing.

Antaranya ialah auditorium Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negara (JKKN) Sabah serta Dewan Kebudayaan Penampang di bawah Kementerian Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar.

Pada majlis tersebut, Arifin menyampaikan hadiah kepada kumpulan-kumpulan yang memenangi pertandingan gambus dan gulingtangan.

Jemputan kehormat terdiri daripada Pesuruhjaya Tinggi Malaysia ke Brunei. Datuk Awang Sahak bin Awang Salle dan konsulat Besar Indonesia, Soepeno Sahid.

Turut hadir, Timbalan Speaker DUN Sabah, Datuk johnny Mositun; ADUN Pantai Manis, Datuk Haji Abdul Rahim Ismail; ADUN Kawang, Datuk Haji Ghulam Haidar ; Presiden PMBS, Datuk Haji yusoff Datuk Seri Panglima Mohd Kassim dan Pegawai Daearah, Iman Ali./PENERANGAN-

No comments:

Post a Comment